Ένα από τα πιο διαδεδομένα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα είναι τα κονδυλώματα, τα οποία οφείλονται στον ιό των Ανθρωπίνων Θηλωμάτων (Human Papilloma Viruses- HPV) ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των ενεργά σεξουαλικώς ατόμων θα προσβληθούν κάποια στιγμή στη ζωή τους. Τα κονδυλώματα(μικρά ογκίδια, χρώματος ερυθρού ή του χρώματος τουδέρματος), εμφανίζονται και στα δύο φύλα κυρίως στην πρωκτογεννητική περιοχή.

Κονδυλώματα: τύποι και συμπτώματα

Τα κονδυλώματα παρουσιάζονται σε διαφορετικά μεγέθη, μεμονωμένα ή πολλά μαζί στο δέρμα. Ο ιός έχει πολλούς τύπους και κατηγορίες, οι οποίες ξεκινούν από χαμηλού κινδύνου έως αβέβαιης έκβασης, με τους περισσότερους τύπους κονδυλωμάτων να ανήκουν σε αυτόν του χαμηλού κινδύνου. Τα κονδυλώματα πρέπει να αντιμετωπίζονται άμεσα, διότι η μετάδοσή τους με την ερωτική πράξη είναι πολύ εύκολη.

Τα κονδυλώματα κατά κύριο λόγο δεν προκαλούν συμπτώματα και ο λόγος που ταλαιπωρούν τον/την ασθενή είναι το μέρος εμφάνισής τους και το μέγεθός τους. Αυτοί οι δύο παράγοντες μπορεί να προκαλέσουν κνησμό και αν ερεθιστούν να αιμορραγήσουν. Οι βλάβες, οι οποίες μπορεί να επεκταθούν και να πολλαπλασιαστούν.

Να σημειώσουμε ότι τα τυχόν συμπτώματα, δεν εμφανίζονται αμέσως μετά τη σεξουαλική πράξη για το λόγο ότι ο ιός μπορεί να μείνει ανενεργός ή σε λανθάνουσα κατάσταση για αβέβαιο χρονικό διάστημα, ανάλογα με το αμυντικό σύστημα του οργανισμού. Μόλις όμως διαγνωστούν θα πρέπει άμεσα να ακολουθήσει η θεραπεία τους.

Κονδυλώματα και θεραπεία

Ανάλογα με τα αποτελέσματα της διάγνωσης, ο γιατρός θα συστήσει και την αντίστοιχη θεραπεία με φαρμακευτικά σκευάσματα ποδοφυλλίνης, ιμικουιμόδης ή τριχλωροοξικού οξέος, αλλά και επεμβατικές θεραπείες με κρυοπηξία, ηλεκτροδιαθερμία και laser.

Κονδυλώματα: αντιμετώπιση με κρυοπηξία

Η κρυοπηξία είναι μια από τις πιο παλιές και διαδεδομένες μεθόδους θεραπείας για τα κονδυλώματα. Με την κρυοπηξία οι αλλοιώσεις που έχουν προκληθεί από τα κονδυλώματα ψύχονται με υγρό άζωτο. Με την απότομη ψύξη και απόψυξη των κυττάρων, νεκρώνονται τα προσβεβλημένα από τον ιό κύτταρα, με αποτέλεσμα την καταστροφή των κονδυλωμάτων. Δεν χρειάζεται αναισθησία, καθώς ο πόνος είναι πολύ μικρός, και είναι μια πολύ ασφαλής μέθοδος θεραπείας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Η θεραπεία με κρυοπηξία-κρυοθεραπεία επαναλαμβάνεται κάθε 2-3 εβδομάδες, έως ότου εξαφανιστούν τελείως οι αλλοιώσεις. Η διάρκεια της κάθε θεραπείας δεν είναι μεγάλη, καθώς για κάθε εφαρμογή απαιτείται λιγότερο από ένα λεπτό. Ένα ακόμα πλεονέκτημα της κρυοπηξίας είναι ότι δεν προκαλεί πόνο, παρά μόνο μια μικρή αίσθηση καύσου.

Η κρυοπηξία για τα κονδυλώματα έχει μεγάλα ποσοστά επιτυχίας από τις πρώτες 3 συνεδρίες που ανέρχονται στο 88% και αυτό την καθιστά την πιο αποτελεσματική μέθοδο σε σχέση με τις διάφορες καυστικές αλοιφές. Στα μειονεκτήματα της θεραπείας με κρυοπηξία ανήκουν οι πιθανότητες σχηματισμού ουλών, δυσχρωμιών και τα μέτρια ποσοστά υποτροπής. Για το λόγο αυτό απαιτούνται περισσότερες από μία συνεδρίες. Τα περισσότερα κονδυλώματα απαιτούν 1 έως 4 θεραπείες με κρυοπηξία. Μετά την εφαρμογή της θεραπείας θα πρέπει να αποφεύγεται η υγρασία στην περιοχή και να απέχετε από κάθε σεξουαλική δραστηριότητα.

Με την κρυοπηξία δεν υπάρχει πόνος παρά μόνο μια μικρή ενόχληση στα σημεία εφαρμογής της που διαρκεί έως τρεις ημέρες. Στα σημεία που υπήρχαν τα κονδυλώματα θα εμφανιστεί μια κυψέλη που όταν αφυδατωθεί τα κονδυλώματα θα πέσουν. Θα πρέπει να αποφεύγεται η επαφή με το υγρό της κυψέλης, γιατί αυτό μπορεί να περιέχει τον ιό HPV. Μεγάλη σημασία για τη μη επανεμφάνιση των κονδυλωμάτων παίζει η μείωση του άγχους, η ξεκούραση, η σωστή διατροφή και η αποφυγή καπνίσματος.

Ένα γερό ανοσοποιητικό σύστημα βοηθά τον οργανισμό να θέτει τον ιό υπό έλεγχο.  Όσον αφορά τους ενδεχόμενους κινδύνους της κρυοπηξίας, αν η θεραπεία γίνει προσεκτικά ο μόνος κίνδυνος είναι ο σχηματισμός μικρών ουλών. Σε αντίθετη περίπτωση υπάρχει πιθανότητα μόλυνσης από τη θεραπεία με κρυοπηξία, η οποία μπορεί να παρουσιαστεί ως εξής: πυρετός, αυξημένος πόνος, πρήξιμο, ερυθρότητα, ευαισθησία, κόκκινες ραβδώσεις στην περιοχή εφαρμογής και πύον. Οι αρνητικές αυτές επιπτώσεις είναι πολύ μικρές σε βαθμό και αντιμετωπίζονται εύκολα.

Laser και κονδυλώματα

Η θεραπεία των κονδυλωμάτων με laser είναι ανώδυνη και δεν αφήνει σημάδια. Στοχεύει τα κονδυλώματα και δεν επηρεάζει την γύρω περιοχή. Γίνεται με τοπική αναισθησία και δεν έχει παρενέργειες. Συνήθως επιλέγεται όταν τα κονδυλώματα είναι μικρού ή μεσαίου μεγέθους.

Ηλεκτροδιαθερμία

Όταν οι βλάβες είναι περιορισμένες επιλέγεται η θεραπεία με ηλεκροδιαθερμία. Γίνεται με τοπική αναισθησία και μπορεί να βλάψει τους γειτονικούς υγιείς ιστούς. Μετά τη θεραπεία υπάρχει ένα ενδεχόμενο να εκδηλωθεί μικρή αιμορραγία.

Τα κονδυλώματα αφαιρούνται και χειρουργικά, όταν οι βλάβες είναι μεγάλες ή όταν δε μπορούν να εφαρμοστούν οι άλλες τεχνικές. Αυτή η αντιμετώπιση ενδείκνυται κυρίως στις περιπρωκτικές περιοχές.